U bent hier:


Volg Bits&Chips:


en Mechatronica & Machinebouw:


TUE bouwt hybride motor met vliegwiel

3 August 2012

De TUE en Drivetrain Innovations (DTI) hebben een doorbraak bereikt in de ontwikkeling van een brandstofmotor die remenergie in een vliegwiel op kan slaan. Auto’s uitgerust met dergelijke motoren, moeten tot tientallen procenten zuiniger rijden, met name in stadsverkeer waarbij het voertuig steeds afremt en optrekt. Binnen enkele jaren denkt het Belgische Punch Powertrain er vooral op de Chinese markt honderdduizenden van te gaan verkopen.

Het idee om remenergie in een vliegwiel op te slaan is niet nieuw, in de jaren tachtig en negentig was het een populair onderzoeksthema. Tot nog toe lukte het echter niet goed om deze energie op betaalbare wijze te benutten. Hier is echter verandering in gekomen door de opkomst van de continue variabele transmissie (CVT), waarbij er niet een vaste set discrete versnellingen is maar waar de versnelling vloeiend kan veranderen. TUE-promovendus Koos van Berkel heeft de regeltechniek op een testbank zover gekregen dat comfortabel optrekken met het vliegwiel en de CVT mogelijk is.

Een vliegwiel kan tot op zekere hoogte dezelfde rol vervullen als een accu en elektromotor in een hybride aandrijving, maar dan een stuk goedkoper.

De motor wordt uitgerust met een vliegwiel van ongeveer tien kilo. Bij afremmen slaat de auto de bewegingsenergie op in het vliegwiel, dat daardoor heel snel gaat draaien. Met die energie trekt de auto daarna weer op. Als het vliegwiel leeg is, neemt de verbrandingsmotor het over. De auto kan ook energie in het vliegwiel opslaan op momenten dat de verbrandingsmotor efficiënt werkt, bijvoorbeeld bij optrekken. Daardoor kan het vliegwiel de aandrijving overnemen op momenten dat de verbrandingsmotor niet efficiënt loopt, bijvoorbeeld bij lage snelheden. Ook hierdoor stijgt de efficiëntie. De totale energiebesparing kan oplopen tot dertig procent, blijkt uit het onderzoek.

Het vliegwielsysteem doet min of meer hetzelfde als hybride technologie met accu’s, maar is minder efficiënt. Het grote voordeel is echter dat het een stuk goedkoper is dan de elektrische technologie. Naar schatting kost een auto met vliegwiel uiteindelijk zo’n duizend euro meer dan een voertuig met standaard brandstofmotor.

Het systeem wordt de komende tijd aan de TUE doorontwikkeld. Daarna wil Punch Powertrain het systeem binnen enkele jaren productieklaar maken. Naast de genoemde partners zijn verder nog Bosch, CCM en SKF betrokken bij het project.

Pieter Edelman